خانه
قیمت گذاری با استفاده از داده‌های بازاریابی

قیمت گذاری با استفاده از داده‌های بازاریابی

8
نفر این مقاله را پسندیدند.
قیمت گذاری

قیمت گذاری با استفاده از داده های بازاریابی

در دنیای امروز، بازاریابی مبتنی بر داده‌ها (بازاریابی داده محور) از استراتژی‌ها و روش‌های بازاریابی قدیمی برتری دارد . این روش به کارآفرینان اجازه می‌دهد که مشتریان خود را بر اساس شباهت‌های آنها تقسیم و برای هر گروه پروفایل‌های خاصی را تعیین کنند. سپس می‌توانند با استفاده از این پروفایل‌ها، استراتژی‌های بازاریابی مناسب و شخصی‌سازی‌شده را طراحی و پیاده سازی نمایند.

همچنین با بررسی گزارشات و آمار استراتژی‌های بازاریابی اجرا شده، نتایج را بررسی کرده و دریافت خواهند نمود که کدامین استراتژی و کمپین بهترین نتایج را به همراه داشته و می‌توانند آن را در مقیاس بزرگ‌تری مجدد تکرار نمایند.
تبلیغات هدف‌مند، تنها یکی از هزاران توانایی‌های ارزشمند بازاریابی داده محور می‌باشد.

1 1

قیمت گذاری درست استراتژی همیشه برنده!

 یکی از بخش‌های کلیدی یک برنامه بازاریابی هوشمند و قوی، تدوین استراتژی قیمت گذاری صحیح می‌باشد، قیمت گذاری صحیح یک فرایند پیچیده است که نیاز به در نظر گرفتن عوامل متعددی دارد.

 از جمله این عوامل می‌توان به تحلیل رقبا ، هزینه‌های تولید، تقاضای مصرف کننده، الزامات صنعت و حاشیه سود مناسب اشاره کرد. این عوامل باید با دقت و حرفه‌ای بررسی و مورد ارزیابی قرار گیرند تا قیمت گذاری صحیح و منطقی انجام شود.

استراتژی قیمت گذاری

چالش‌های قیمت گذاری در عصر دیجیتال:

در عصر دیجیتال، قیمت گذاری یکی از چالش‌های مهم برای کسب و کارها است. برای اینکه بتوانند با رقبای خود رقابت کنند و مشتریان را جذب و حفظ کنند، باید قیمت‌های مناسب و انعطاف پذیری را ارائه دهند .
 اما چگونه می‌توان قیمت‌های دقیق و بهینه را تعیین کرد؟

 در ادامه به دو چالش بزرگ قیمت گذاری درعصر دیجیتال که کسب‌وکارها مشغول به خودش کرده، اشاره می‌کنیم.

کانال‌های فروش آنلاین‌ :

 در سال‌های اخیر، با به وجود آمدن کانال‌های فروش آنلاین نظیر شبکه‌های اجتماعی،
 وب سایت‌ها (دیجی کالا، ترب) و شفاف شدن قیمت برای مصرف کننده، قیمت گذاری صحیح تبدیل به چالشی سخت و پیچیده‌تر از گذشته شده است .

 اگرچه این روند برای مصرف کنندگان عالی است و به آنها قدرت زیادی در انتخاب محصول و خدمت مورد نظر با قیمت مورد نظرشان می‌دهد، اما از طرفی رقابت را برای خرده فروشان نیز شدیدتر کرده است. این مورد حتی بر خریدهای حضوری هم تأثیر خود را گذاشته است، زیرا مصرف‌کنندگان می‌توانند هنگام حضور در فروشگاه، با استفاده از تلفن‌های هوشمند خود در لحظه قیمت‌ها را بررسی کنند.

کانال‌های فروش آنلاین‌ :​

نوسانات ارزی :

 از دیگر چالش‌های قیمت گذاری صحیح برای کسب و کارها، امروزه وجود نوسانات ارزی و تأثیر آن بر هزینه‌های تولید و ارائه محصولات و خدماتشان می‌باشد. این نوسانات باعث می‌شوند که قیمت‌های تمام شده به طور مداوم تغییر کنند و این امر ممکن است بر سودآوری و رقابت پذیری کسب و کارها تأثیر منفی بگذارد.

نوسانات ارزی

راه حل؟

 تنها راه خرده فروشان و فروشندگان برای جان سالم به در بردن از این بازار رقابتی استفاده از بازاریابی داده محور برای قیمت گذاری محصولات و خدماتشان می‌باشد.  در این مقاله به شما آموزش خواهیم داد که چگونه قیمت گذاری خود را با استفاده از داده‌های موجود برای مصرف کننده خود تعیین نمایید.

قیمت گذاری هوشمند با کمک مشاورین مالی داده کاو

 قیمت گذاری درست یکی از مهم‌ترین عوامل موفقیت کسب و کارها است. قیمت گذاری مناسب می‌تواند سود را افزایش دهد، جایگاه شما را در بازار و نسبت به رقبا تثبیت کند،….
 ما در داده کاو، با تجزیه و تحلیل هزینه‌ها، رقبا، بازار و نیازهای مشتریان شما، به شما کمک می‌کنیم تا بهترین استراتژی قیمت گذاری و حاشیه سود را برای خدمات و محصولات خود انتخاب کنید

قیمت گذاری هوشمند با کمک مشاورین مالی داده کاو​

1 . کشش قیمت بر مبنای تقاضا

 کشش قیمتی تقاضا نشان دهندهٔ تغییر درخواست یک کالا یا خدمت نسبت به تغییر در قیمت آن است. این مفهوم با یک ضریب عددی بیان می‌شود. اگر این ضریب بزرگ‌تر از یک باشد، گفته می‌شود که تقاضا کشش قیمتی بالایی دارد و اگر کوچک‌تر از یک باشد، گفته می‌شود که تقاضا کشش قیمتی پایینی دارد .  به‌عنوان‌مثال : تقاضای نان کشش قیمتی پایین دارد؛ زیرا با تغییر قیمت آن، درخواست مصرف کنندگان خیلی تغییر نمی‌کند . ولی تقاضای ماشین کشش قیمتی بالا دارد؛ زیرا با تغییر قیمت آن، درخواست مصرف کنندگان به شدت تغییر می‌کند .

 به کشش قیمت بر مبنای تقاضا در اصطلاح اقتصادی، کشش قیمتی تقاضا می‌گویند .

 یکی از اولین مواردی که هنگام قیمت گذاری باید در نظر گرفت، کشش قیمتی تقاضا است. این اصطلاح اقتصادی اساساً به این اشاره دارد که تقاضا برای یک محصول چقدر تحت تأثیر نوسانات قیمت آن است.

 بهترین روش برای ارزیابی تأثیر تغییرات قیمت بر تقاضای یک محصول یا خدمات خاص، استفاده از داده‌های موجود و تحلیل آن‌ها است. کسب و کارها می‌توانند با بررسی داده‌های مربوط به رفتار مصرف کنندگان در شرایط مختلف قیمت گذاری، نحوه تأثیر قیمت بر تقاضا را شناسایی کنند. با کمک داده‌ها، کسب و کارها می‌توانند حد پایین و بالایی برای قیمت گذاری‌های خود پیدا کنند که در آن تقاضا به شدت کاهش و یا افزایش می‌یابد.

کشش قیمت بر مبنای تقاضا​

استراتژی بازاریابی داده محور

  تدوین استراتژی صحیح بازاریابی داده محور، به مدیران و کسب و کارها کمک می‌نماید تا قیمت‌های متنوع را آزمایش کنند تا دریابند که برای نفوذ به بازار باید قیمت محصول را تا چه مقدار پایین بیاورند.
 به‌عنوان‌ مثال آن‌ها می‌توانند کمپین‌های تبلیغاتی را با استفاده از قیمت‌های مختلف امتحان کنند تا قیمت بهینه را، برای نفوذ به بازار آن هم بدون کم کردن غیر ضروری قیمت، تعیین کنند.
 همچنین می‌توانند مقدار و بازه‌های افزایش قیمت را مشخص کرده و تست کنند تا با افزایش بی منطق قیمت، مشتریان خود را از دست ندهند.

استراتژی بازاریابی داده محور​

2 . انتخاب استراتژی قیمت گذاری مناسب

 هنگامی که یک کسب و کار توانایی پیش بینی تقاضای مشتریان برای کالاها و خدمات خود را با توجه به حداقل و حداکثر قیمت ممکن بر اساس داده‌های خود به دست آورد، گام بعدی انتخاب یک استراتژی قیمت گذاری مناسب می‌باشد .به طور سنتی، قیمت‌گذاری مبتنی بر رقابت و قیمت‌گذاری مبتنی بر هزینه، رایج‌ترین استراتژی‌های قیمت‌گذاری هستند. 

  1. استراتژی قیمت‌گذاری مبتنی بر رقابت: این استراتژی بر اساس تحلیل قیمت‌های رقبا در بازار برای محصولات، خدمات مشابه یا جایگزین، تعیین می‌شود. در این روش، کسب و کارها قیمت خود را با توجه به قیمت رقبا، ارزش افزوده محصول، خدمات و عوامل دیگر مانند تقاضا، هزینه‌ها و روند بازار تنظیم می‌کنند. 
  2. استراتژی قیمت گذاری مبتنی بر هزینه: این استراتژی شامل محاسبه هزینه‌های تولید یک محصول، خدمات و اضافه کردن مبلغی به عنوان حاشیه سود منصفانه به آن جهت تعیین قیمت نهایی می‌باشد.

 

 استراتژی های قیمت گذاری که فقط بر اساس هزینه‌ها و رقابت تعیین می‌شوند، ساده و روشن هستند اما مشکل این است که از یک متغیر مهم در محاسبه قیمت خود غافل می‌شوند. این متغیر مهم، نیاز و خواسته مشتری است.

استراتژی قیمت گذاری

از چه استراتژی قیمت گذاری استفاده کنیم؟

 برای انتخاب بهترین استراتژی قیمت گذاری که در بازار دیجیتال امروزه کارآمد باشد، معروف‌ترین استراتژی های قیمت گذاری عصر جدید که بر مبنای نیاز و خواسته مشتری شکل‌گرفته‌اند، را برای شما شرح خواهیم داد .

 امروزه، تعداد زیادی از برندهای معروف در بازار به یکی از روش‌های تعیین قیمت مبتنی بر مشتری که در ادامه شرح داده شده است، روی آورده‌اند. البته باید توجه داشت که هر یک از این استراتژی های قیمت گذاری برای رسیدن به موفقیت نیازمند داشتن یک رویکرد و برنامه بازاریابی داده محور هستند .

  • استراتژی قیمت گذاری فریمیوم : استراتژی قیمت گذاری فریمیوم (Freemium) یکی از روش‌های موفق و محبوب در بازارهای دیجیتال است. ایده و استراتژی اصلی بر این اساس است که یک نسخه رایگان و پایه از یک محصول یا خدمات به مشتریان عرضه می‌شود تا آنها را با ویژگی‌ها و کارایی آن آشنا کند .
     هنگامی که مشتری به نسخه پایه یک محصول یا خدمات علاقه‌مند شد، کسب‌وکار می‌تواند آنها را تشویق کند تا با پرداخت هزینه‌ای محصول و خدمات خود را به نسخه پیشرفته‌تر و قوی‌تری ارتقا دهند .
     برای موفقیت استراتژی قیمت گذاری فریمیوم، استفاده از داده‌ها و تحلیل آنها در بازاریابی بسیار حائز اهمیت است. به کمک داده‌ها، کسب و کارها می‌توانند رفتار و علاقه مشتریان را بشناسند و بر اساس آن پیشنهادات مناسب و جذاب را به آنها ارائه دهند.
     به طور مثال، کسب و کارها می‌توانند مشتریانی را که چندین بار به صفحه خرید مراجعه می‌کنند اما خرید نمی‌کنند، شناسایی کرده و با ارسال اطلاعات گویا و جذاب درباره مزایای نسخه پولی، آنها را به خرید ترغیب کنند. همچنین، کسب و کارها می‌توانند گروه‌های مشتری که راحت‌تر نسخه‌های پولی را خرید می‌کنند، شناسایی و مشخص کرده و درصد بیشتری از بودجه بازاریابی خود را به آن گروه از مشتریان اختصاص دهند .

 

  • استراتژی قیمت‌گذاری نفوذی : استراتژی قیمت‌گذاری نفوذی یک روشی است که در آن کسب و کار یک محصول جدید را با قیمت بسیار پایین وارد بازار می‌کند تا به سهم بالایی در بازار دست پیدا کند و مشتریان را به خود جذب کند .
     این استراتژی به کسب و کار اجازه می‌دهد که با ایجاد علاقه و تحریک در مصرف‌کنندگان، مزیت رقابتی بالایی را کسب کند. در ادامه، کسب و کار قیمت محصول را به تدریج افزایش می‌دهد تا سود خود را بالا ببرد و هزینه‌های تولید و بازاریابی را جبران کند . استراتژی قیمت گذاری نفوذی برای ورود به بازارهای جدید (استراتژی که فیلیمو،…… از آن استفاده کرد) و نیز برای کسب و کارهایی که تصمیم به ورود به بازارهای پر رقابت دارند، استراتژی عالی می‌باشد. به علت اینکه در این استراتژی قیمت گذاری، اکثرا محصولات با قیمت تمام شده به فروش می‌رسند استفاده از این مدل در دراز مدت امکان پذیر نخواهد بود و کسب و کارها به سرعت مجبور به افزایش قیمت محصولات خود خواهند شد . 
Untitled design

داشبورد مدیریتی

با داشبورد مدیریتی داده کاو برای توسعه کسب وکارت برنامه ریزی کن
داشبورد مدیریتی​ داده کاو
  • استراتژی قیمت گذاری پویا: استراتژی قیمت گذاری پویا یک روش تعیین قیمت است که بر اساس تقاضای مشتریان، رقابت بازار و موجودی محصول تغییر می‌کند .
    به این ترتیب، قیمت یک محصول در زمان‌های مختلف متفاوت خواهد بود، این روش در صنایع مسافرتی مانند هتل‌ها و خطوط هوایی بسیار رایج است. به‌عنوان‌مثال، قیمت یک بلیط هواپیما در روزهای پربازدید گران‌تر از روزهای کم بازدید است. یا قیمت یک اتاق هتل در فصل‌های توریستی بالاتر از فصل‌های غیر توریستی است. استفاده از این روش باعث می‌شود که یک مشتری، در طول فرایند جستجو و خرید محصول با قیمت‌های مختلف روبرو شود.
    جمع آوری و استفاده از داده‌ها و اطلاعات مناسب با ایجاد امکان تصمیم گیری داده محور در لحظه این امکان را برای خرده فروشان و بازارهای دیجیتالی (فروشگاه‌های آنلاین، دیجی کالا، …) فراهم می‌کند تا بهینه‌ترین قیمت را برای محصول تعیین کنند و از چالش‌های نوسانات بازار (نوسانات دلار) در امان مانده و متحمل ضرر نشوند و از طرفی رقابتی و سودآور باقی بمانند .
    برای اجرای استراتژی قیمت گذاری پویا، لازم است که کسب و کارها داده‌ها و اطلاعات لحظه‌ای را در مورد بازار و مشتریان خود جمع آوری و تحلیل کنند، این داده‌ها می‌توانند شامل رفتار خرید، تاریخچه سفارش، بازخورد، نظرات، جستجوها، بازدیدها و غیره باشند .
    این داده‌ها به کسب و کارها این قابلیت را می‌دهند که قیمت‌های خود را به صورت خودکار و هوشمندانه تغییر دهند و به بهترین قیمت برای هر محصول برسند.
  • استراتژی قیمت گذاری مبتنی بر ارزش: در استراتژی قیمت گذاری مبتنی بر ارزش، کسب و کارها قیمت محصولات خود را بر اساس ارزشی که مشتریان برای آنها قائل هستند، مشخص می‌کنند . به عبارت دیگر، قیمت یک محصول به نسبت به مقدار پولی که مشتریان آماده هستند برای خرید آن صرف کنند، تعیین می‌شود .
    به‌عنوان‌مثال، مشتریانی که برای سبک تغذیه و سلامتی اهمیت زیادی قائل می‌باشند، برای یک محصول غذایی با جدول ارزش غذایی بالا حاضر به پرداخت هزینه بیشتری می‌باشند به نسبت مشتریانی که ایده مطالعه کردن ارزش غذایی محصولات را قبل از خرید کاری بیهوده می‌شمارند .
    قیمت گذاری مبتنی بر ارزش می‌تواند روند سودآوری کسب و کارها را به شدت بهبود بخشد. برای تحقق این امر، کسب و کارها باید پرسونا مشتری و مصرف کننده خود را به درستی تعریف کرده و مشخص کنند که از دید مصرف‌کنندگان بالقوه‌شان، ارزش چه معنا و مفهومی را در بر می‌گیرد .
    با استفاده از روش‌های تحلیل داده‌های بازار، می‌توان از ارزش مشتری برای کالای خود آگاه شوند و با استفاده از راهکارهای بازاریابی دقیق و تحلیل بازار هدف ، به مشتریان هدف خود نشان داد که چرا کالای آنها برای نیازهای آنها مناسب است و چقدر ارزش دارد .
    بدین ترتیب، می‌توانند مشتری را ترغیب کنند که برای خرید کالا، پول مناسبی پرداخت کند. 

اگر می‌خواهید برای کسب و کار خود یک طرح کسب و کار آماده کنید، می‌توانید از نمونه بیزینس پلن تکمیل شده داده کاو استفاده کنید. 

داشبورد مدیریتی​ داده کاو

هیچ استراتژی قیمت‌گذاری به تنهایی «درست» نمی‌باشد

 قیمت گذاری صحیح بستگی به چندین عامل دارد. از جمله نوع کسب و کار شما، منابع موجود، رفتار رقبا و نیازهای مشتریان .

 بازاریابی داده محور به شما کمک می‌کند تا از داده‌های موجود در بازار استفاده کنید و با استفاده از استراتژی‌های قیمت گذاری پویا، پیشرفته و مبتنی بر مصرف کننده، سودآور و رقابتی باقی بمانید.

خدمات مشاوره‌ی داده ‌کاو

با خدمات داده محور داده کاو،
کسب و کارتون رو داده محور، راه اندازی کنید
داده هاش رو جمع آوری کنید و
سریع و مطمئن رشدش بدید .
مهلا دهقان هستم ، مشاور ارشد شرکت داده کاو . دارای مدرک تحصیلی ارشد MBA دانشگاه اقتصاد تهران

مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

داشبورد بیزینس پلن
با "داشبورد بیزینس پلن داده کاو " سوددهی ایده خود را محاسبه کنید
اگر به دنبال مدیریت داده محور هستید ، ما در هر قدم کنار شما هستیم

آخرین مقالات

موفق‌ترینِ حوزه‌ی کسب و کار خودتان باشید

داشبورد اکسل
برنامه ریزی کسب و کار

داده کاو با افتخار ابزار مدیریتی جدید خود را معرفی می نماید ، "داشبورد بیزینس پلن داده کاو " .
ما در داشبورد بیزینس پلن داده کاو به شما کمک می‌کنیم تا با محاسبات مالی دقیق ، شروعی استوارتر و بر مبنای واقعیت را برای کسب و کار خود رقم بزنید.