خانه
تصمیم گیری داده محور، راه حل یک تجارت سودمند

تصمیم گیری داده محور، راه حل یک تجارت سودمند

5
نفر این مقاله را پسندیدند.
تصمیم گیری داده محور

تصمیم گیری داده محور به چه معناست ؟

این روزها کسب و کارها در بسترهای مختلفی مانند فضای واقعی و مجازی گسترش پیدا کرده‌اند و هر روز هم  شاهد به وجود آمدن  مدل های  جدیدی از آنها هستیم .

 در این میان یکی از نکات مهمی که به سودآوری  یک کسب و کار کمک می‌کند ، داشتن مدل تصمیم گیری مناسب در آن است. تصمیم گیری داده محور ، یکی از مدل‌های ارزشمند تصمیم گیری است که ما در این مقاله به تعریف و  بررسی آن خواهیم پرداخت ، با ما همراه شوید .

تصمیم گیری داده محور

چطور یک بیزینس پلان خوب بنویسیم؟

ایده کسب و کار شما باید یک طرح کسب و کار رسمی داشته باشد تا جدی گرفته شود. ما می‌توانیم به شما در تدوین آن کمک کنیم .

مشاورین داده کاو تمامی منابع، مراحل و ویژگی‌های مورد نیاز شما را جهت تدوین یک طرح کسب و کار کامل و برجسته در این کتاب الکترونیک جمع آوری و منتشر کرده‌اند ، با دانلود رایگان و مطالعه این کتاب ایده خود را تجاری نمایید .

business plan book

نمونه بیزینس پلن آماده رایگان

اگر می‌خواهید برای کسب و کار خود یک طرح کسب و کار آماده کنید، می‌توانید از نمونه بیزینس پلن تکمیل شده داده کاو استفاده کنید. 

داشبورد مدیریتی​ داده کاو

تصمیم‌ گیری داده محور

تصمیم گیری داده محور یا همان تصمیم گیری مبتنی بر داده نوعی از تصمیم گیری در کسب و کارها است که به مدیران  کمک می‌کند ، بر اساس داده‌های موجود  تصمیمات بهتری را در پیش گرفته و فرآیندهای خود را مبتنی بر داده ها بهینه کنند .

 اما داده محور یعنی چه؟داده محور به معنای استفاده از داده‌های قابل اعتماد و معتبر برای راهنمایی و تأثیرگذاری بر تصمیمات است ؛ نه تصمیماتی که بر اساس حس و حال یا تجربه شخصی گرفته شوند .

بر اساس یک پژوهش انجام شده ، حدود ۸۱ درصد از کسب و کارها با تصمیم گیری مبتنی بر داده موافق هستند ، اما فقط ۳۱ درصد از آنها در فعالیت‌های خود از داده محور بودن به عنوان یک استراتژی استفاده می‌کنند . 

تصمیم گیری داده محور 1

مزایای مدیریت داده محور کسب و کار

مدیریت داده محور کسب و کار یک رویکرد است که در آن تصمیمات و اهداف بر اساس داده های موجود و قابل اعتماد تعیین می شوند . این رویکرد می تواند مزایای زیادی برای کسب و کارها داشته باشد ، مانند :

 

  •  بهبود کارایی و بهره وری : با استفاده از داده ها ، مدیران می توانند فرآیندها ، منابع و استراتژی های خود را بهینه سازی کنند و از هزینه های ناشی از خطاها، تاخیرها و اتلاف منابع جلوگیری کنند .

 

  •  افزایش رضایت مشتری : با استفاده از داده ها ، مدیران می توانند نیازها، رفتارها و انتظارات مشتریان خود را بهتر درک کنند و محصولات و خدمات مناسب تری را به آن ها ارائه دهند. همچنین ، با جمع آوری ، تحلیل و پاسخگویی به بازخوردهای مشتریان می توانند به طور مستمر کیفیت خود را بهبود بخشند  .

 

  •  افزایش رقابت پذیری : با استفاده از داده ها ، مدیران می توانند بازار، رقبا و فرصت های جدید را شناسایی کرده و تصمیمات استراتژیک بگیرند . همچنین، می توانند نوآوری های جدیدی را ارائه داده و مزایای نسبی خود را نسبت به رقبا افزایش دهند .

ویژگی‌های تصمیم گیری داده محور

تصمیم گیری داده محور به معنای استفاده از داده های موجود و تجزیه و تحلیل آنها برای رسیدن به بهترین گزینه ها است.

 ویژگی های اصلی تصمیم گیری داده محور عبارتند از:

  •  اعتماد به داده ها بجای حدس و گمان یا تجربه شخصی


  •  استفاده از روش های علمی و منطقی برای بررسی داده ها و استخراج الگوها و روابط


  •  انتخاب گزینه هایی که با شواهد داده ای پشتیبانی می شوند و ریسک و بازده آنها را محاسبه می کنند


  •  ارزیابی نتایج تصمیمات با استفاده از معیارهای قابل اندازه گیری و پاسخگو


  •  بهبود مستمر فرآیند تصمیم گیری با یادگیری از خطاها و فیدبک ها

 

Proposal label image

فرآیند تصمیم گیری داده محور

تصمیم گیری داده محور یک روش است که در آن مدیران بر اساس داده های موجود و قابل اعتماد ، بهترین گزینه مدیریتی را انتخاب می کنند . این فرآیند به مدیران کمک می کند تا از حدس و گمان خودشان کمتر استفاده کنند و به جای آن از شواهد علمی و آماری موجد بهره ببرند .

بنابراین ، مدیران باید فرآیند تصمیم گیری داده محور را طی کنند تا بتوانند به صورت منطقی ، سریع و دقیق ، بهترین تصمیمات را بگیرند و از فرصت های موجود در محیط کسب و کار بهره ببرند .

 

تصمیم گیری داده محور 2

به شما در ترسیم نقشه راه و  حل چالش های تجاری تون کمک خواهیم کرد .

خدمات مشاوره داده محور کسب و کار داده کاو

1. تدوین چشم انداز برای کسب و کار

قبل از اینکه بخواهید تصمیمات داده محور بگیرید ، باید چشم اندازهای روشنی برای کسب و کار خود را در آینده مشخص کنید . این کار به شما کمک می‌کند تا مطمئن شوید تصمیماتی که بر مبنای داده ها میگیرید هم راستا با اهداف و چشم انداز های کسب و کار شما خواهد بود .

قیمت گذاری

جدیدترین استراتژی های قیمت گذاری برای   محصولات و خدمات کسب و کار شما 

تدوین بیزینس پلن در زمان راه اندازی کسب و کار

2. مرتب کردن داده‌ها

گام مهم و اساسی دیگر برای تصمیم‌گیری داده محور، نظم دادن به داده‌ها و بهبود نحوه نمایش آنها است . توجه کنید که داده ها باید به صورت استاندارد جمع آوری و پردازش شده باشند تا قابل استناد باشند .
در این مرحله می‌توانید با در دست داشتن بانک اطلاعاتی استاندارد خود از داشبوردهای مدیریتی استفاده کنید تا رابطه بین داده‌ها را بهتر درک کنید .

3. تحلیل داده محور

پس از مرتب سازی و پردازش داده ها ، حالا می‌توانید به تحلیل داده محور بپردازید . در این مرحله باید از دل داده‌ها الگوها و نکات مهمی را پیدا کنید که برای  تصمیم‌گیری های مدیریتی شما مفید و کارآمد باشند .

به عنوان مثال ، با مشاهده داده ها در قالب جداول و نمودارها ، می‌توانید به روند تغییرات ، رابطه بین متغیرها ، یا انحرافات نسبت به حالت معمول توجه کنید . این نکات می‌توانند به شما کمک کنند که علل و عوامل مؤثر بر وضعیت فعلی را شناسایی کنید و بر اساس آن‌ها راهکارهای مناسب را پیشنهاد دهید .

4. نتیجه گیری

اکنون با تحلیل و پیدا کردن الگوهای نهفته از دل داده ها ، می توانید تصمیمات مدیریتی بگیرید که که با اهداف تجاری تون همخوانی دارند . این یعنی شما می‌توانید با استفاده از داده‌ها  ، فرصت‌هایی را پیدا کنید که به شما کمک می‌کنند تا کسب و کار خود را بهتر و بزرگتر کنید.

 برای مثال، شما می‌توانید با تحلیل داده‌های مشتریان خود ، نیازها وعلایق آن‌ها را بشناسید و محصولات یا خدمات مناسب‌ تری را به آن‌ها ارائه دهید ، یا می‌توانید با تحلیل داده‌های بازار ، رقبای خود را شناسایی کرده و استراتژی‌هایی را برای مقابله با آن‌ها طراحی کنید . این نوع تحلیل داده محور به شما اجازه می‌دهد که الگوها و روندهای پنهان در داده‌های خود را کشف کنید و از آن‌ها برای بهبود عملکرد و توسعه کسب و کار خود استفاده کنید .

مدیریت داده محور

سوالات اصلی که پس از نتیجه‌ گیری باید از خود بپرسید :

  • چه چیز جدید و جالبی از این داده‌ها یاد گرفتم؟
  • چطور می‌توانم از این دانش برای رسیدن به هدف‌های تجاری خود استفاده کنم؟
  • نتایج به دست آمده چقدر قابل اعتماد هستند؟

 

پس از پاسخ به این سوالات ، با موفقیت فرآیند تحلیل و تصمیم گیری داده محور را پشت سر گذاشته و می‌توانید استراتژی تصمیم گیری داده محور را با پشتیبانی داده های کسب و کار خود اتخاذ کنید .

 با پیاده سازی این روش و طی کردن فرآیند ، شما در حال ” مدیریت داده محور کسب و کار “ خود هستید .

Untitled design

داشبورد برنامه ریزی کسب و کار

با داشبورد بیزینس پلن داده کاو برای توسعه کسب وکارت برنامه ریزی کن !
داشبورد مدیریتی​ داده کاو
مشاوره رایگان انتخاب خدمت و محصول مناسب کسب و کار شما

همکاران ما به زودی با شما تماس می‌گیرند

برندهای مطرح دنیا چگونه از تصمیم گیری داده محور استفاده می‌کنند؟

 

1. نتفلیکس (Netflix)

نتفلیکس بزرگ‌ ترین سامانه پخش «آنلاین» فیلم و سریال در جهان است. این غول رسانه‌ ای به شکلی هوشمندانه از قدرت داده‌هایش استفاده می‌کند تا تحلیل و پیش‌ بینی‌ های دقیق‌ تری از آنچه مشتریانش می‌خواهند ببیند داشته باشد . 

نتفلیکس توانسته با تحلیل داده محورِ بیش از ۳۰ میلیون نمایش در هر روز و مطالعه کردن رفتار‌های بیش از ۴ میلیون دنبال‌ کننده اش ،  سریال‌ پرطرفدار «خانه پوشالی» را تولید کند .

تصمیم گیری داده محور 3

2. اوبر (Uber)

اوبر یک سرویس اینترنتی است که به ما امکان می‌دهد با یک کلیک برای رفتن به مقصد خود ماشین و راننده ای را انتخاب کنیم . وقتی از این سرویس استفاده می‌کنیم ، می‌توانیم مسیر راننده را در نقشه دنبال کنیم و بدانیم که چه زمانی به مقصد خود می‌رسیم . همچنین می‌توانیم تعداد ماشین‌های نزدیک به موقعیت مکانی خود را ببینیم .

این سرویس با این که برای مشتریان بسیار راحت و کارآمد است ، اما برای شرکت اوبر هر روز چالش‌های جدیدی را به وجود می‌آورد .

اوبر با استفاده از تحلیل داده‌های خود ، داده‌های تاریخی و شاخص‌های کلیدی مانند تعداد درخواست‌ها و سفر‌های انجام شده ….. توانسته است ، مناطق مختلف شهر و مقصدهای پرطرفدار را شناسایی کند و تراکم عرضه و تقاضای سفر را در هر منطقه بسنجد .

تحلیل داده به اوبر کمک کرده است تا با داشتن اطلاعات دقیق درباره مناطق مختلف و نیاز‌های آن‌ها ، راننده‌های خود را به سمت مناطق پر بازده هدایت کند و مشکل عرضه و تقاضا را حل کند .

تصمیم گیری داده محور 4

تصمیم گیری داده محور را آسان کنیم

در این مقاله تلاش کردیم تا برای شما بیان کنیم تصمیم گیری و مدیریت داده محور به چه معناست . 

 بسیاری از شرکت‌ها امروزه از تصمیم گیری داده محور استفاده می‌کنند ولی با این وجود هنوز راه زیادی مانده تا تصمیم گیری مبتنی بر داده جای خود را در میان کسب وکارهای کوچک نیز پیدا کند.

اگر هنوز نمی‌دانید چگونه از تصمیم گیری داده محور در کسب و کار خود استفاده کنید و به وسیله آن استراتژی فروش ، بازاریابی و حتی منابع انسانی تدوین کنید ، از صفحه خدمات مشاوره های داده کاو دیدن کنید .

بیزینس پلان چیست ؟


آیا می‌دانید که برای موفقیت در بازار رقابتی امروز، نیاز به یک بیزینس پلان جامع و حرفه‌ای دارید؟

ایمیل مارکینگ در دیجیتال مارکتینگ

تحلیل رقباو اهمیت آن


 تحلیل رقبا بر مبنای امتیازدهی و فاکتور سنجی

تحلیل مالی در راه اندازی کسب و کار

بازار هدف

محاسبه اندازه و ارزش بازار هدف

 
تدوین بیزینس پلن در زمان راه اندازی کسب و کار
Untitled design

داشبورد پرسونای مشتری

تصویر واضحی از مشتری خودت ترسیم کن !
شاخص جدیییید

خدمات مشاوره‌ی داده ‌کاو

با خدمات داده محور داده کاو ،
کسب و کارتون داده محور ،راه اندازی کنید
داده هاش جمع آوری کنید و
سریع و مطمئن رشدش بدید .
مهلا دهقان هستم ، مشاور ارشد شرکت داده کاو . دارای مدرک تحصیلی ارشد MBA دانشگاه اقتصاد تهران

مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

داشبورد بیزینس پلن
با "داشبورد بیزینس پلن داده کاو " سوددهی ایده خود را محاسبه کنید
اگر به دنبال مدیریت داده محور هستید ، ما در هر قدم کنار شما هستیم

آخرین مقالات

موفق‌ترینِ حوزه‌ی کسب و کار خودتان باشید

داشبورد اکسل
برنامه ریزی کسب و کار

داده کاو با افتخار ابزار مدیریتی جدید خود را معرفی می نماید ، "داشبورد بیزینس پلن داده کاو " .
ما در داشبورد بیزینس پلن داده کاو به شما کمک می‌کنیم تا با محاسبات مالی دقیق ، شروعی استوارتر و بر مبنای واقعیت را برای کسب و کار خود رقم بزنید.