خانه
بیزینس پلن: راهبرد موثر برای مدیریت مالی کسب و کار در سال 1403

بیزینس پلن: راهبرد موثر برای مدیریت مالی کسب و کار در سال 1403

0
نفر این مقاله را پسندیدند.
مدیریت مالی موثر با استفاده از پلن مالی در بیزینس پلن در سال ۱۴۰۳

بیزینس پلن: راهبرد موثر برای مدیریت مالی در کسب و کار

تدوین یک پلن مالی کارآمد، اقدامی موثر در جهت رشد سودآوری کسب و کار شما است. این امر نیازمند تلاش، اطلاعات صحیح و کمی آینده‌نگری می‌باشد. اگر تجربه ‌ای در این زمینه ندارید، احتمالا در طول مسیر با چالش‌هایی روبرو خواهید شد. در این مقاله، ما با ارائه اطلاعات دقیق، مسیر را برای شما مدیران گرامی هموارتر خواهیم ساخت.

در این مقاله به شما نشان خواهیم داد که چرا “مدیریت مالی” کاری بسیار ارزشمند است. با رشد کسب و کار شما، چالش‌های جدیدی پدیدار می‌شوند که می‌توانند منجر به بحران‌های غیرمنتظره‌ای شوند. در چنین شرایطی، داشتن یک بیزینس پلن مالی حرفه‌ای به شما کمک می‌کند تا متمرکز بمانید و در مسیر درست حرکت کنید. همچنین، این برنامه به شما در برقراری ارتباط صحیح و شفاف با کارمندان و سرمایه‌گذاران یاری می‌رساند و منجر به ایجاد یک کسب و کار مدرن و قابل اعتماد خواهد شد.

اینها تنها گوشه‌ای از مزایای برنامه‌ریزی و مدیریت مالی صحیح هستند. در ادامه، 9 مورد از مهم‌ترین این مزایا را بررسی می‌کنیم. اما ابتدا اجازه دهید مدیریت مالی را به صورت کامل و روشن برایتان تعریف کنیم.

مدیریت مالی موثر با استفاده از پلن مالی در بیزینس پلن در سال ۱۴۰۳

مدیریت مالی صحیح با پلن مالی!

برنامه مالی کسب و کار شما، قلب تپنده بیزینس پلن کلی شما است. برای تعریف دقیق سایر بخش‌های طرح کسب و کارتان، به اطلاعات و پیش‌بینی‌های مالی دقیق نیاز دارید.

برخلاف تصور رایج، برنامه مالی صرفاً نگاهی به گذشته نیست، بلکه فرآیندی پویا و معطوف به آینده است.  اگرچه می‌توانید از داده‌های مالی سال‌ها و فصل‌های قبل به عنوان نقطه شروع استفاده کنید، به یاد داشته باشید که برنامه ریزی مالی کپی برداری از ارقام و داده‌های حسابداری شما نیست.

در واقع، مدیریت مالی با رویکرد تنظیم یک برنامه مالی جامع به شما کمک می‌کند تا اهداف مالی کلان خود را تعیین کنید. به عنوان مثال، می‌توانید میزان سود دقیق خود را در پایان سال مشخص کنید و سپس استراتژی‌های لازم برای سرمایه‌گذاری و دستیابی به این اهداف را تدوین نمایید.

با این حال، برنامه‌های مالی صرفاً انتزاعی نیستند. این بخش از طرح کسب و کار شما، پایه و اساس بخش‌های دیگر را تشکیل می‌دهد. همانطور که الیزابت واسرمن در مجله Inc. بیان می‌کند:

“تا زمانی که ارقام و داده‌های مالی را به طرح کسب و کار خود اضافه نکنید، این طرح صرفاً یک فرضیه خواهد بود. بخش‌های مربوط به برنامه‌ریزی و استراتژی‌های بازاریابی، جذاب به نظر می‌رسند، اما اگر نتوانید با اعداد و ارقام واقعی، امکان اجرا و تحقق این برنامه‌ها را اثبات کنید، این طرح تفاوتی با طرح‌های رایگان و آنلاین موجود برای جذب سرمایه گذار نخواهد داشت.”

بخش مالی طرح کسب و کار، یکی از ضروری‌ترین اجزای آن است، چرا که برای جذب سرمایه گذار، دریافت وام بانکی و یا حتی هدایت موفقیت آمیز کسب و کارتان به آن نیاز خواهید داشت.

مدیریت مالی موثر با استفاده از پلن مالی در بیزینس پلن در سال ۱۴۰۳
مدیریتی

ابزار اکسل بیزینس پلن داده کاو

داشبورد بیزینس پلن داده کاو به صورت اتوماتیک این اقدامات رو برات انجام میده :
PIC 71new

اهمیت بیزینس پلن مالی: نقشه‌راهی برای ثبات و موفقیت در دنیای کسب‌وکار

درست است که حساب و کتاب کردن برای بسیاری از افراد کار دشواری است، اما داشتن یک پلن مالی دقیق و معتبر، بنیانی ضروری برای ساخت هر کسب‌وکار موفقی به شمار می‌رود. بیزینس پلن شما، چارچوبی را ترسیم می‌کند که نشان می‌دهد چگونه قصد دارید در بازه‌های زمانی مختلف، اعم از ماهانه، فصلی، سالانه و یا حتی بلندمدت 5 ساله، به اهداف و استراتژی‌های خود دست یابید.

این طرح باید شامل تحلیل دقیق محیط کسب‌وکار، اهداف تعیین شده توسط شما، منابع مورد نیاز برای دستیابی به این اهداف، بودجه‌بندی برای نیروی انسانی و سایر منابع، و همچنین ارزیابی ریسک‌های احتمالی باشد.

اگرچه هیچ تضمینی برای وقوع دقیق رویدادها مطابق با برنامه وجود ندارد، اما این برنامه‌ریزی شما را برای رویارویی با آینده و چالش‌های پیش رو آماده‌تر می‌کند.

در ادامه به بررسی دقیق‌تر مزایای مدیریت مالی با رویکرد برنامه ریزی  خواهیم پرداخت. اما فراموش نکنید که بدون داشتن یک طرح مالی روشن و منسجم، عملاً در حال قمار کردن بر سر آینده کسب‌وکار خود هستید.

9 مزیت برنامه ریزی مالی برای کسب و کار شما

مدیریت مالی با رویکرد برنامه ریزی چه دستاوردهایی برای کسب و کار شما به ارمغان می‌آورد؟ مزایای این امر در دنیای تجارت بی‌شمار است، اما در اینجا به 9 مورد از مهم‌ترین آنها اشاره می‌کنیم:

1. تعیین اهداف روشن برای کسب و کار:

این اولین گام در فرآیند آغاز مدیریت مالی شما است. هدف شما از راه‌اندازی این کسب و کار در سه ماه، سال آینده، پنج سال آینده و … چیست؟

در ابتدای کار، باید از وجود نیاز واقعی در بازار برای محصول یا خدمات خود اطمینان حاصل کنید. به این موضوع “تطابق محصول با بازار” گفته می‌شود. بسیاری از استارتاپ‌ها سال‌های اولیه فعالیت خود را صرف ساخت محصول و پیدا کردن جایگاه مناسب در بازار می‌کنند.

بنابراین، برای یک تا دو سال اول، مهم‌ترین هدف شما باید یافتن تناسب محصول با بازار باشد و در کنار آن، گام‌های کوچک‌تر را نیز در طول مسیر برنامه‌ریزی کنید.

نکته حائز اهمیت این است که اگر هدف اصلی شما یافتن تناسب محصول با بازار باشد، نباید به دنبال افزایش سرسام‌آور فروش یا شاخص‌های عجیب و غریب بازاریابی باشید. تا زمانی که محصولی برای ارائه به مشتریان وجود نداشته باشد، سرمایه‌گذاری در بخش فروش و بازاریابی برای جذب مشتریان جدید چه فایده‌ای خواهد داشت؟

در ادامه این مطلب بارها به موضوع اهداف کسب و کار شما باز خواهیم گشت؛ پس بهتر است از همین ابتدا دیدگاه روشنی نسبت به آنها داشته باشید.

مدیریت مالی موثر با استفاده از پلن مالی در بیزینس پلن در سال ۱۴۰۳

2. مدیریت معقول جریان نقدی: خون حیاتی کسب و کار شما

برنامه مالی شما باید به طور شفاف، وضعیت ورودی و خروجی پول نقد در کسب و کار شما، یا همان “جریان نقدینگی” را پیش‌بینی کند. طبیعی است که در ابتدای کار، هزینه‌ها بیشتر از درآمد باشد. اما سوال اینجاست که چه مقدار هزینه قابل قبول است و چگونه باید آن را کنترل کرد؟

در این برنامه باید مشخص کنید که چگونه می‌خواهید جریان نقدینگی را رصد کنید. شاید در تیمتان متخصص مالی باتجربه‌ای برای مدیریت مالی کسب و کار خود نداشته باشید. در این شرایط، چطور می‌توانید به طور دقیق و کارآمد پیگیر تمام هزینه‌ها باشید؟

با تنظیم یک بیزینس پلن مالی از همین حالا، می‌توانید چالش‌های احتمالی در دریافت و خرج کردن پول را پیش‌بینی کنید و راه‌های بهینه‌تری برای مدیریت این جریان حیاتی پیدا نمایید.

مدیریت مالی موثر با استفاده از پلن مالی در بیزینس پلن در سال ۱۴۰۳

3. خداحافظی با ولخرجی: تخصیص بودجه به سبک حرفه‌ای‌ها

این موضوع به مدیریت جریان نقدینگی (که قبلاً گفتیم) و کاهش هزینه‌ها (که در ادامه توضیح خواهیم داد) ارتباط دارد.

بعد از اینکه به طور دقیق مشخص شد چقدر پول دارید – چه از طریق فروش و چه از طریق سرمایه‌گذاری – باید برنامه‌ریزی کنید که چگونه آن را خرج خواهید کرد.

هر کسب و کاری یک بودجه کلی دارد که نشان می‌دهد چقدر پول در هر سه ماه یا سال تصمیم دارد خرج کند. این بودجه را به بخش‌های مختلف (مثل توسعه محصول، بازاریابی، پشتیبانی مشتری و …) تقسیم کنید و مطمئن شوید که مبلغی که به هر بخش اختصاص می‌دهید، نشان‌دهنده اهمیت آن بخش باشد.

بودجه‌بندی به هر بخش کمک می‌کند تا کارش را بهتر انجام دهد. هر بخش می‌داند که چقدر پول دارد و می‌تواند با توجه به آن، برنامه‌ریزی کند.

در کل، پیگیری بودجه هر بخش از کسب و کار، آسان‌تر از پیگیری کل هزینه‌هاست. وقتی بودجه را به بخش‌های کوچک‌تر تقسیم می‌کنید، می‌توانید به راحتی ببینید که هر بخش چقدر پول خرج می‌کند.

می‌خواهید در دنیای پول و اعداد، حرفه‌ای شوید؟

در کارگاه آنلاین برنامه‌ریزی و بودجه‌بندی کسب‌وکار ما شرکت کنید و گامی بلند در مسیر ارتقای مهارت‌های مدیریت مالی خود بردارید.

در این کارگاه چه چیزهایی خواهید آموخت؟

  • اصول برنامه‌ریزی مالی دقیق و کاربردی برای کسب‌وکارتان
  • نحوه بودجه‌بندی اصولی و تخصیص بهینه‌ی منابع
  • ترفندهای کنترل و مدیریت هزینه‌ها
  • پیش‌بینی و تحلیل ریسک‌های مالی
  • و …

این کارگاه برای چه کسانی مناسب است؟

  • صاحبان کسب‌وکار و مدیران
  • کارآفرینان و استارتاپ‌ها
  • شاغلین و علاقه‌مندان به حوزه‌ی مالی
  • هر کسی که می‌خواهد در مدیریت پول خود حرفه‌ای شود

 

همین امروز برای ثبت نام در کارگاه آنلاین برنامه‌ریزی و بودجه‌بندی کسب‌وکار ما اقدام کنید!

مدیریت مالی موثر با استفاده از پلن مالی در بیزینس پلن در سال ۱۴۰۳

۴ . کاهش هزینه‌ها و مدیریت ریسک: گام‌های هوشمندانه برای ثبات مالی

یک برنامه مالی دقیق، علاوه بر مشخص کردن میزان و نحوه‌ی هزینه‌ها، به شما کمک می‌کند تا از همان ابتدا، فرصت‌های پس‌انداز را نیز شناسایی کنید. اگر مدتی است که کسب‌وکار خود را راه‌اندازی کرده‌اید، اولین قدم در مدیریت مالی، بررسی دقیق هزینه‌های گذشته و نرخ رشد فعلیتان است.

هنگام بودجه‌بندی برای سال آینده، باید به هزینه‌های گذشته نیز توجه کنید و بخش‌هایی را که صرفه‌جویی در آنها امکان‌پذیر است یا هزینه‌هایشان بیش از حد نیاز بوده، شناسایی کنید. سپس در بودجه‌بندی سال بعد، این موارد را اصلاح نمایید.

این اقدام هوشمندانه‌ای برای کنترل هزینه‌ها و تطبیق مخارج با پیش‌بینی‌هایتان خواهد بود. نکته جالب اینجاست که با بررسی‌های دوره‌ای (سه‌ماهه یا سالانه) می‌توانید بخش‌هایی را که امکان صرفه‌جویی در آنها وجود دارد و می‌توانید پولتان را بهینه‌تر خرج کنید، شناسایی کنید.

مدیریت مالی موثر با استفاده از پلن مالی در بیزینس پلن در سال ۱۴۰۳

5. مدیریت ریسک: طراحی سناریوهای مختلف

یکی از مهم‌ترین وظایف مدیریت مالی، کمک به شرکت برای پیشگیری یا مدیریت بحران‌ها – از ورشکستگی مالی گرفته تا بحران‌های اقتصادی – است.

هرچند بسیاری از خطرات غیرقابل پیش‌بینی یا حتی اجتناب‌ناپذیر هستند، اما خطرات زیادی هم وجود دارند که می‌توانید از قبل آنها را شناسایی و برای آنها برنامه‌ریزی کنید.

برنامه مالی شما باید هزینه‌های ضروری مانند بیمه کسب‌وکار، جبران خسارات ناشی از اشتباهات و غفلت‌ها و همچنین بودجه‌ای برای هزینه‌های غیرمنتظره را در نظر بگیرد.

به خصوص در زمان‌های پرتلاطم اقتصادی، بهتر است چند پیش‌بینی مالی با نتایج متفاوت برای کسب‌وکارتان داشته باشید. مثلاً، یک پیش‌بینی برای زمانی که درآمد به راحتی به دست می‌آید و یک یا دو سناریو برای شرایط سخت‌تر.

باز هم تأکید می‌کنیم، مهم این است که برای شرایط مختلف برنامه‌ریزی داشته باشید و سناریوهای مختلف را بررسی کنید. برای مثال، در نظر بگیرید اگر رشد سه‌ماهه بعدی‌تان به جای 30٪ (یا 50٪) فقط 20٪ باشد، مسیر پیش روی شما چگونه تغییر می‌کند؟

البته نیازی به وسواس بیش از حد نیست، اما می‌توانید بخش‌های پرریسک کسب‌وکارتان را شناسایی کنید و بهترین راه‌حل‌ها را برای زمانی که اوضاع مطابق میل شما پیش نمی‌رود، در نظر بگیرید.

مدیریت مالی موثر با استفاده از پلن مالی در بیزینس پلن در سال ۱۴۰۳

۶ . مدیریت بحران: عبور هوشمندانه از طوفان‌های ناگهانی

اولین قدم در مواجهه با بحران در هر کسب‌وکاری، بررسی و بازنگری برنامه‌هاست. البته این امر مستلزم وجود یک برنامه مالی و عملیاتی شفاف و از پیش تعیین‌شده است. در غیر این صورت، واکنش شما به بحران چیزی جز یک توهم نخواهد بود.

همانطور که در بحران مالی سال 2020 (شیوع ویروس کرونا) مشاهده شد، جمله‌ای که بر زبان اکثر مدیران مالی جاری بود، “نیاز به پیش‌بینی و برنامه‌ریزی مجدد داریم” بود.

در واقع، هیچ کس نمی‌دانست که این بحران چه مدت طول خواهد کشید یا چه تأثیری بر کسب‌وکارشان خواهد گذاشت. به همین دلیل، مدیران مالی مجبور بودند حداقل به صورت ماهانه یا سه‌ماهه، برنامه‌های مالی جدیدی را تدوین کنند.

برنامه‌ریزی و مدیریت مالی قوی و از پیش تعیین‌شده، کلید موفقیت کسب‌وکارها در زمان بحران است.

شرکت‌هایی که از قبل برنامه‌های مالی محکم و ثبت شده ای داشتند، توانستند با سرعت و کارایی بیشتری به چالش‌ها و تغییرات ناگهانی پاسخ دهند. این شرکت‌ها از قبل ریسک‌ها و تهدیدهای احتمالی را شناسایی کرده و برای مقابله با آنها طرح‌های اضطراری داشتند.

این موضوع به آنها کمک کرد تا از بحران سال 2020 جان سالم به در برند و در ادامه با سرعتی بیشتر از رقبای خود پیشرفت کنند. این امر نشان‌دهنده نقش حیاتی برنامه‌ریزی مالی در موفقیت یک کسب‌وکار است.

مدیریت مالی موثر با استفاده از پلن مالی در بیزینس پلن در سال ۱۴۰۳

۷ . تأمین سرمایه آسان: کلید گشایش دروازه‌های فرصت‌ها

دنیای کسب‌وکار، دنیای فرصت‌ها و چالش‌هاست. فرقی نمی‌کند که در ابتدای مسیر کارآفرینی خود ایستاده باشید یا صاحب کسب‌وکاری با سابقه باشید، در هر صورت برای پیشرفت و توسعه به منابع مالی نیاز خواهید داشت و اولین چیزی که هر سرمایه‌گذار یا موسسه بانکی از شما درخواست می‌کند، ارائه چشم اندازهای مالی و از همه مهم تر پلن مالی تان است. آنها می‌خواهند بدانند که برنامه شما برای رشد کسب‌وکارتان چیست، چه ریسک‌هایی در مسیرتان وجود دارد و چگونه قصد دارید از سرمایه آنها استفاده کنید.

ارائه یک برنامه مالی متقاعدکننده، کلید جلب نظر سرمایه‌گذاران است. هر چقدر سابقه بهتری در برنامه‌ریزی داشته باشید، راحت‌تر می‌توانید اعتماد آنها را برای پذیرش پیش‌بینی‌هایتان جلب کنید.

بنابراین، چه در حال حاضر به سرمایه نیاز داشته باشید و چه نداشته باشید، یک بیزینس پلن مالی حرفه‌ای، ابزاری بسیار مهم و کلیدی برای موفقیت کسب‌وکارتان خواهد بود.

در صورتی که حساب و کتاب کردن برایتان زمان‌بر و طاقت‌فرساست یا  در تنظیم برنامه مالی دقیق و متناسب با اهدافتان احساس ناتوانی میکنید ، ما اینجا هستیم تا به شما کمک کنیم!

کارشناسان مجرب مالی ما با ارائه مشاوره‌های تخصصی، در کوتاه‌ترین زمان ممکن، برنامه‌ای متناسب با نیازها و اهدافتان تدوین می‌کنند. همین امروز وقت مشاوره خود را رزرو کنید تا کارشناسان ما در سریع ترین زمان ممکن با شما تماس بگیرند .

مدیریت مالی موثر با استفاده از پلن مالی در بیزینس پلن در سال ۱۴۰۳

8. یک نقشه راه برای رشد

در دنیای پویای کسب‌وکار، مدیریت مالی نقشی کلیدی در هدایت مسیر پیشرفت و فتح قله‌های موفقیت ایفا می‌کند. با اتکا به برنامه‌ریزی مالی دقیق، می‌توانید موقعیت فعلی خود را به طور کامل تحلیل کرده و چشم‌اندازی روشن از آینده شرکت تان ترسیم نمایید.

برنامه جامع کسب‌وکارتان بر پایه این سه رکن اساسی بنا می‌شود که هر کدام در مدیریت مالی نقشی حیاتی دارند:

شناسایی بازارهای هدف: در کدام عرصه‌ها می‌خواهید پرچم خود را به اهتزاز درآورید؟ تجزیه و تحلیل دقیق بازار و انتخاب بازارهای هدف مناسب، اولین قدم در برنامه‌ریزی مالی است.

تعیین نیروی انسانی: برای فتح قله‌های موفقیت، به چه تعداد سرباز جسور نیاز دارید؟ برآورد دقیق نیاز به نیروی کار و برنامه‌ریزی برای استخدام و جذب افراد مستعد، از وظایف کلیدی مدیریت مالی به شمار می‌رود.

محصولات و خدمات: چه کالاها و خدماتی را برای ارائه به مشتریان خود در نظر گرفته‌اید؟ تعیین قیمت‌گذاری مناسب، برنامه‌ریزی برای تولید یا ارائه خدمات و مدیریت هزینه‌ها، نقشی اساسی در سودآوری و رشد کسب‌وکارتان ایفا می‌کند.

در قلب برنامه‌ ریزی مالی، اهداف و بودجه‌ های لازم برای رسیدن به آنها قرار دارد. به عنوان نمونه، اگر تصمیم دارید امسال ۱۰۰ کارمند جدید استخدام کنید، لازم است که هزینه‌ های مرتبط با استخدام و پیدا کردن افراد مستعد را در برنامه مالی خود بگنجانید.

 پس بهتر است که وقت بگذارید تا برآوردی از میزان رشد مورد انتظار شرکت، هزینه ‌های احتمالی با بزرگ ‌تر شدن شرکت، و درآمد مورد نیاز برای پوشش این هزینه‌ ها داشته باشید.

اگر برای تسریع در رشد شرکت سرمایه ‌ای جذب کرده ‌اید، احتمالا هزینه‌کرد شما سریع‌ تر از درآمدزایی خواهد بود، که کاملا طبیعی است. اما، اگر به نقطه ‌ای برسید که سرمایه تان به پایان برسد و هنوز به اهداف رشد دلخواه نرسیده ‌اید، لازم است موقعیت را دوباره ارزیابی کنید. پس همین حالا اهداف رشد خود را تعیین کنید تا بتوانید در طول زمان، پیشرفت خود را سنجیده و تنظیم کنید.

اگر مشتاق تعیین اهداف کلان و ترسیم نقشه‌راهی برای فتح قله‌های موفقیت در کسب‌وکارتان هستید، پیشنهاد می‌کنیم از نسخه رایگان بیزینس پلن داده‌کاو در بخش جمع‌بندی و برنامه زمانی استفاده نمایید.

مدیریت مالی موثر با استفاده از پلن مالی در بیزینس پلن در سال ۱۴۰۳

9.شفافیت با ذینفعان کلیدی

پیش‌تر به اهمیت آگاهی سرمایه‌گذاران از برنامه مالی اشاره کردیم، اما این موضوع برای کارکنان نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. در دنیای امروز، مدیران موظف‌اند با کارکنان خود روابطی شفاف و صادقانه برقرار کنند. برخی استارتاپ‌ها حتی حقوق کارکنان را به طور عمومی منتشر می‌کنند تا در معرض دید همه قرار گیرد.

کارکنان امروزی می‌خواهند بدانند که هدایت شرکت در دستان افرادی امین است و در مسیر رشد و پیشرفت قرار دارد. توضیح برنامه‌های مالی شرکت در جلسات با حضور همه کارکنان، واقعیت‌گرایی طرح کسب‌وکار را به نمایش می‌گذارد و نشان می‌دهد که همه در یک کشتی مشترک سوارند.

دسترسی به اعداد و ارقام کلیدی مانند درآمدها، هزینه‌ها و موقعیت شرکت در مسیر سودآوری، برای کارکنان بسیار ارزشمند است و می‌تواند به طور قابل‌توجهی انگیزه آنها را برای رسیدن به اهداف افزایش دهد.

مدیریت مالی موثر با استفاده از پلن مالی در بیزینس پلن در سال ۱۴۰۳

مواردی که باید در یک برنامه مالی گنجانده شود:

در اینجا قصد نداریم وارد جزئیات تخصصی شویم، اما بهتر است یک ایده کلی از بخش‌های مهم یک برنامه مالی استاندارد داشته باشیم:

  • پیش‌بینی فروش: برآورد فروش مورد انتظار برای هر سال و همچنین پیش‌بینی هزینه‌های انجام فروش. این پیش‌بینی‌ها را می‌توان بر اساس دسته‌بندی‌های مختلف از جمله قیمت‌گذاری، تنوع محصولات و … انجام داد. به طور مثال ابزار مدیریتی بیزینس پلن داده کاو محاسبات مربوط به پیش‌بینی فروش را به طور چشمگیری ساده‌تر می‌کند. در این ابزار، شما به سادگی هزینه‌های متغیر هر محصول را به همراه قیمت نهایی مورد نظر خود برای آن محصول وارد می‌کنید. سپس، ابزار به طور خودکار حاشیه سود را محاسبه می‌کند . در مرحله بعد، تعداد فروش مورد نظر از هر محصول در هر سال را وارد می‌کنید و ابزار بیزینس پلن باقی محاسبات را به طور خودکار انجام می‌دهد. این شامل مواردی مانند پیش‌بینی درآمد سالانه، نقطه سر به سر و سودآوری است.
  • هزینه‌ها و بودجه مورد نیاز: مهم‌ترین مسئله در این قسمت هزینه‌ها است که به هزینه‌های ثابت و متغیر تقسیم می‌شوند. (به یاد داشته باشید که هزینه‌های ثابت کمتر، به معنای ریسک کمتر برای کسب‌وکار است).
  • صورت سود و زیان: در بررسی صورت سود و زیان، می‌توانید ورود و خروج پول در طی پنج سال آینده را پیش‌بینی کنید.
  • دارایی‌ها و بدهی‌ها: این بخش معمولا شامل هزینه‌ها و دارایی‌هایی است که مخصوصا برای کسب‌وکارهای نوپا و استارتاپ‌ها حیاتی هستند و معمولا از صورت سود و زیان جدا می‌شوند.
  • تحلیل نقطه سر به سر: در حالت ایده‌آل، باید بتوانید نقطه سر به سر خود را برای پنج سال آینده و هر سال جدا محاسبه و تعیین کنید.
  • استخدام و ساختار تیم: برای رسیدن به اهداف خود به چه افرادی نیاز دارید و چه زمانی آنها را جذب خواهید کرد؟ چه پایه حقوقی برای هر بخش در نظر گرفته اید ؟ سیستم پاداش چند درصد هزینه به بودجه منابع انسانی اضافه خواهد کرد؟

بهترین زمان برای ایجاد برنامه مالی همین حالاست!

همانطور که گفتیم، 9 دلیل عالی برای شروع به تدوین هر چه سریعتر بیزینس پلن مالی کسب و کارتان وجود دارد. بخش مالی، بخش حیاتی و جدایی‌ناپذیر از هر برنامه کسب‌وکار محسوب می‌شود و بدون آن، ارزیابی عملکرد شرکتتان دشوار خواهد بود.

البته، این کار نیازمند پیش‌بینی آینده است و نمی‌توانید فقط به اعداد و ارقام فعلی اتکا کنید. اما این به معنای حدس و گمان کورکورانه نیست! با دنبال کردن روش‌های علمی و بررسی تمام سناریوهای احتمالی، می‌توانید نقشه راهی شفاف برای رسیدن به موفقیت در آینده به دست آورید.

در ادامه، باید تلاش کنید، موفقیت خود را اندازه گیری کنید و برنامه مالی خود را به طور مرتب به روز رسانی کنید.

اگر نیاز به کمک متخصصین برای تهیه برنامه مالی کسب و کارتان دارید، فوراً یک جلسه مشاوره با مشاوران مالی ما در داده‌کاو رزرو کنید.

قیمت گذاری داده محور

آیا می‌دانید که با استفاده از داده های فروش و بازاریابی میتوانید قیمت گذاری موثرتری انجام دهید؟

تدوین بیزینس پلن در زمان راه اندازی کسب و کار

به شما در ترسیم نقشه راه و  تجاری سازی ایده تون کمک خواهیم کرد .

مشاوره راه اندازی کسب وکار داده کاو

خدمات مشاوره‌ی داده ‌کاو

با خدمات داده محور داده کاو ،
کسب و کارتون داده محور ،راه اندازی کنید
داده هاش جمع آوری کنید و
سریع و مطمئن رشدش بدید .
مهلا دهقان هستم ، مشاور ارشد شرکت داده کاو . دارای مدرک تحصیلی ارشد MBA دانشگاه اقتصاد تهران

مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

داشبورد بیزینس پلن
با "داشبورد بیزینس پلن داده کاو " سوددهی ایده خود را محاسبه کنید
اگر به دنبال مدیریت داده محور هستید ، ما در هر قدم کنار شما هستیم

آخرین مقالات

موفق‌ترینِ حوزه‌ی کسب و کار خودتان باشید

داشبورد اکسل
برنامه ریزی کسب و کار

داده کاو با افتخار ابزار مدیریتی جدید خود را معرفی می نماید ، "داشبورد بیزینس پلن داده کاو " .
ما در داشبورد بیزینس پلن داده کاو به شما کمک می‌کنیم تا با محاسبات مالی دقیق ، شروعی استوارتر و بر مبنای واقعیت را برای کسب و کار خود رقم بزنید.