خانه
تحلیل بازار هدف

تحلیل بازار هدف

2
نفر این مقاله را پسندیدند.
بررسی بازار هدف

تحلیل بازار هدف چیست و چه زمانی باید به سراغ آن برویم؟

تحلیل بازار هدف یک فرآیند است که در آن اندازه و خصوصیات یک بازار مورد بررسی قرار می‌گیرد. این فرآیند به کسب وکارها کمک می‌کند تا بفهمند که چه فرصت های جذابی برای ورود به بازارها وجود دارد  و چه رقبایی در آنجا حضور فعالی دارند .

تحلیل بازار هدف در صورتی که به درستی انجام شود می‌تواند بسیار مؤثر باشد و کسب و کارها  را به سمت رشد و پیشرفت هدایت کند و به طور قطع از شکست آنها جلوگیری کند.

 ما در این مقاله می‌خواهیم بررسی کنیم که در این تجزیه و تحلیل، چه چیزهایی باید مد نظر قرار بگیرد و چرا اصلاً باید انجام شود؟ چه زمانی برای انجام این کار مناسب است؟ منابع لازم را برای این کار از کجا می‌توان به دست آورد؟ و غیره. پس با ما همراه شوید.

انتخاب بازار هدف در بازاریابی

عوامل کمی و کیفی تجزیه وتحلیل بازار :

هدف از اغلب تحلیل‌های بازار مشخص کردن میزان جذابیت یک بازار جدید است . این بازار جدید عمدتا به عنوان بازار هدف شناخته می‌شود زیرا در آن جمعیتی قرار دارد که شما می‌خواهید محصول یا خدمات خود را به آن ها معرفی کرده و بفروشید.

 برای مشخص کردن جذابیت یک بازار هدف، این تحلیل باید عوامل کمی مانند اندازه بازار و عوامل کیفی مانند سودآوری بالقوه در این بازار را در بر بگیرد. بررسی عوامل کمی برای تجزیه و تحلیل بسیار ساده‌تر از عوامل کیفی است. زیرا اطلاعات کمی را می‌توان به صورت عددی و ساختاری نشان داد و به راحتی نیز توسط افراد و کامپیوتر تفسیر می‌شود.

 دو عامل کمی تحلیل و بررسی بازار هدف : 

  •  اندازه بازار: اندازه بازار هدف به میزان تقاضایی که برای محصول یا خدمات در یک بازار وجود دارد ، گفته می شود . برای تعریف اندازه بازار هدف، لازم است که ابتدا بازار هدف را شناسایی کرده و سپس تعداد مشتریان بالقوه آن را برآورد کنیم. به عنوان مثال اگر شما محصول یا خدمت خود را برای تمام افرادی که انگلیسی صحبت می‌کنند طراحی کرده باشید؛ اندازه بازار شما حدود 1.5 میلیارد نفر خواهد بود. یا اگر شما فقط برای رستوران‌های یک شهر خاص عرضه دارید؛ اندازه بازار شما تعداد رستوران‌های آن شهر خواهد بود.
  • ارزش بازار : ارزش بازار هدف به این معنی است که چقدر پول در بازار شما در حال جریان است و چقدر از آن را شما می‌توانید به دست بیاورید. این ارزش بر اساس تاثیری که شما بر روی بازار خود دارید(ارزش پیشنهادی و مزیت رقابتی) محاسبه می‌شود.  به عنوان مثال ، می‌توانید بگویید: “صنعت سرگرمی یک صنعت 700 میلیون دلاری است و ما قصد داریم 10 درصد از آن را کسب کنیم.” این جمله نشان می‌دهد که شما چقدر بازار بزرگ و پرسودی را هدف قرار داده‌اید و چقدر قابلیت رقابت دارید. یا صنعت سلامت یک صنعت 3000 میلیارد دلاری است و ما با استفاده از تکنولوژی هوش مصنوعی، قصد داریم کیفیت زندگی مردم را بهبود بخشیم و 5 درصد از بازار را برای خود تصاحب نماییم .

برای محاسبه ارزش بازار هدف ، دو روش کلی وجود دارد :  روش بالا به پایین (top-down) و روش پایین به بالا (bottom-up).

در صورت نیاز به محاسبه بازار ، ما در داشبورد بیزینس پلان داده کاو آموزش و دستورالعمل کامل محاسبه اندازه و ارزش بازار با روش بالا به پایین را به صورت کامل با ذکر مثال آموزش داده ایم .

بررسی بازار هدف

بیزینس پلن چیست ؟

آیا می‌دانید که برای موفقیت در بازار رقابتی امروز، نیاز به یک بیزینس پلن جامع و حرفه‌ای دارید؟

تدوین بیزینس پلن در زمان راه اندازی کسب و کار
مدیریتی

داشبورد مدیریتی

داشبورد مدیریتی داده کاو به صورت اتوماتیک این اقدامات رو برات انجام میده:
داشبورد مدیریتی​ داده کاو

عوامل کیفی تجزیه وتحلیل بازار :

بررسی عوامل کمی راحت‌تر می باشد؛ اما بررسی عوامل کیفی در ارزیابی کاری بسیار سخت است. برای بالا بردن دقت در بررسی عوامل کیفی می توانید از نظر متخصصان یا ابزار های مدیریتی مناسب استفاده کنید .

 سه عامل کیف تیحلیل و بررسی بازار هدف : 

  • نیاز بازار : پس از اینکه اندازه بازار از نظر تعداد مشتریان و درآمد آنها(اندازه و ارزش) مشخص شود، مرحله بعدی تعیین نیاز بازار به کالا یا خدمات شما است. نیاز بازار به “میزان تمایل مشتریان برای خرید یک کالا یا سرویس جدید ” و محاسبه اندازه آن گفته می شود . شما می‌توانید این نیاز را بر اساس تفاوت بین حجم واقعی بازار و حجم ممکن آن یا ارزش افزوده‌ای که به مشتریان خود ارائه می‌دهید سنجید.

     

  •  رقابت : در بخش کمی شاید شما بتوانید تعداد رقبای خود را ارزیابی کنید ، اما در تحلیل کیفی رقبا نسبت به کسب و کار خود نیاز به کمک ویژه ای  خواهید داشت . شما باید فاکتورهای مهمی که توسط مشتریان بالقوه ، نسبت به آنها با رقبایتان سنجیده می شوید را به درستی شناسایی کرده و تحلیل نمایید که در این فاکتور ها چه جایگاهی نسبت به رقبای خود دارد .

در صورت نیاز به بررسی و تحلیل رقابت در صنعت خود ، ما در داشبورد مدیریت با  روش جدیدی در بخش رقبا ، رقابت کیفی را بر مبنای سیستم امتیاز دهی به فاکتورهای مهم رقابتی آموزش داده و محاسبه می کنیم ، با استفاده از این روش کامل درک خواهید کرد که برند شما نسبت به رقبا بر مبنای چه فاکتورهایی در چه جایگاهی قرار دارد .

 

  •  قوانین : یکی دیگر از عوامل کیفی مهم  قوانین و مقررات در بررسی بازار هدف است. اندازه گیری و بررسی این موضوع به خصوص زمانی که در یک صنعت جدید مطرح شود؛ کمی سخت است. برای آن که بتوانید در یک بازار یا صنعت خاص فعالیت کنید بهتر است از قوانین و مقررات آن کاملا مطلع باشید.
مقاله بررسی و تحلیل بازار هدف

چرا باید تحلیل بازار هدف انجام شود؟

احتمالا تا به این جای مقاله  متوجه شده اید ، که تحلیل بازار هدف کار سختی است؛ اما چرا ما به این کار نیاز داریم ؟  تحلیل بازار هدف یکی از مراحل اساسی برنامه ریزی استراتژیک است که به شما کمک می کند تا:

 

 نیازها، خواسته ها و رفتار مشتریان خود را بهتر بشناسید : برای این منظور، شما باید بازار هدف خود را تعریف کنید و جمعیت شناسی، روان شناسی و رفتار خرید آنها را بررسی کنید. این اطلاعات به شما کمک می کند تا محصول یا خدمات خود را با توجه به نیازهای واقعی مشتریان طراحی و ارائه کنید.

رقبای خود را شناسایی و ارزیابی کنید : برای این منظور، شما باید بازار خود را به صورت کلان و جزئی تجزیه و تحلیل کنید و عوامل موثر بر آن را شناسایی کنید. این عوامل ممکن است شامل قوانین، فناوری، نوآوری، نظرات عمومی و … باشند. سپس، شما باید نقشه جایگیری رقبای خود را رسم کنید و نقاط قوت و ضعف آنها را مقایسه کنید. این اطلاعات به شما کمک می کند تا استراتژی های مناسب برای مقابله با رقبا و جذب مشتریان پیدا کنید.

 فرصت های رشد و توسعه را پیدا کنید : برای این منظور، شما باید بازار خود را به صورت دینامیک در نظر بگیرید و تغییرات آتی آن را پیش بینی کنید. این تغییرات ممکن است شامل نوآوری های فناورانه، تغییرات در نظرات و علایق مشتریان، تغییرات در سطح درآمد و … باشند. این اطلاعات به شما کمک می کند تا فرصت های جدید برای گسترش بازار خود را شناسایی و به طور مناسب به آنها پاسخ دهید.

هدف گذاری فروش

به شما در ترسیم نقشه راه و  تجاری سازی ایده تون کمک خواهیم کرد .

مشاوره راه اندازی کسب وکار داده کاو

چه زمانی تحلیل بازار هدف را انجام دهیم؟

تا اینجای مقاله به مزایای تحلیل بازار هدف پرداختیم. اما بهترین زمان برای انجام این بررسی و  تحلیل چه موقعی می باشد ؟ برای این کار چند گزینه پیش روی ما است که در واقع استراتژی‌های انتخاب بازار هدف را برای ما مشخص می‌کند:

  •  پیش از ورود به یک بازار جدید : بهترین زمان برای انجام یک تحلیل بازار هدف، قبل از ورود به بازار جدید است. این کار نه تنها به شما این امکان را می‌دهد که بر اساس استراتژی های انتخاب بازار هدف؛ بتوانید اطلاعات ارزشمندی را جمع آوری کنید و بتوانید از آنها برای فعالیت بهتر در آن بازار استفاده کنید؛ بلکه از هدر رفت سرمایه و زمان نیز در ورود بازارهای اشتباه جلوگیری می‌کند و شما هرگز به بازارهای اشتباه ورود نخواهید کرد.
  • هنگام فعالیت در بازار : زمانی که پیش از ورود به یک بازار تحلیل خود را انجام نداده‌اید؛ می‌توانید در حین فعالیت خود در بازار هم آن را انجام دهید. به عنوان مثال اگر می‌خواهید در زمینه‌هایی مانند املاک و مستغلات بازار هدف خود را بررسی کنید؛ با ورود به آنها بهتر می‌توانید به اطلاعات دسترسی پیدا کنید و تعداد منابع در دسترس شما نیز بیشتر خواهد بود.
آنالیز بازار هدفمند

منابع اطلاعات برای تحلیل بازار هدف کدام است؟

منابع متنوعی وجود دارد که شما می‌توانید از آنها برای جمع آوری اطلاعات خود برای تحلیل بازار هدف استفاده کنید. بنابراین این منابع بسیار زیاد و مختلف است اما برخی از این منابع به شرح زیر است:

آمارهای رسمی دولتی : معمولا دولت‌ها داده‌هایی را در اختیار دارند که آنها را خودشان جمع آوری کرده‌اند و عمدتا در گزارش‌های سالانه آنها را منتشر می‌کنند. این داده‌ها در حوزه صنایع یا بازارهای مختلف بوده و اغلب به صورت رایگان و با قابلیت اتکای بالا در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

شرکت‌های مشاوره : شما می‌توانید از داده‌های برخی از شرکت‌های مشاوره که در بازار هدف شما فعالیت می‌کنند؛ استفاده کنید. اما این کار احتمالا شامل هزینه‌هایی می‌شود که نیاز است شما آن را بپردازید.

نظر سنجی مشتریان : یکی از بهترین راه‌ها برای مشخص کردن ماهیت کیفی بازار هدف، نظر سنجی از میان مشتریان است. شما همچنین می‌توانید نتایج نظر سنجی را از دیگر سازمان‌ها با پرداخت هزینه آنها دریافت کنید. اما این کار راحتی بوده و خودتان هم به راحتی می‌توانید آن را انجام دهید.

تقسیم بندی بازار

تحلیل رقباو اهمیت آن


 تحلیل رقبا بر مبنای امتیازدهی و فاکتور سنجی

تحلیل مالی در راه اندازی کسب و کار

سودآوری و عملکرد بهتر، در گرو تحلیل بازار هدف

تحلیل بازار هدف یک فرآیند است که در آن ما به بررسی جزئیات مختلف بازاری که می‌خواهیم وارد شویم یا در آن فعالیت داشته باشیم می‌پردازیم. این تحلیل شامل بررسی عوامل کمی و کیفی مانند اندازه بازار، رقبا، نیازها و خواسته‌های مشتریان، قوانین و مقررات و … است.
هدف از این تحلیل این است که ببینیم آیا بازار هدف ما پتانسیل سودآوری و رشد دارد یا نه. همچنین با این تحلیل می‌توانیم راهکارهای بهبود عملکرد خود در بازار را پیدا کنیم. این اطلاعات می‌تواند به تعیین قیمت، تبلیغات، توزیع و توسعه محصول کمک کند.

تجزیه و تحلیل بازار هدف در بازاریابی

نتیجه گیری :

تحلیل بازار هدف ، یک فرآیند است که شامل چند مرحله می‌شود. اولین مرحله شناسایی بازار هدف است که در آن کسب و کار باید تعیین کند که چه گروه‌های مشتری برای محصول یا خدمات خود دارد و چه نیازها و خواسته‌هایی را برآورده می‌کند. دومین مرحله اندازه‌گیری بازار هدف است که در آن کسب و کار باید برآورده کند که چقدر از بازار را می‌تواند به دست آورد و چقدر سود حاصل کند. سومین مرحله تجزیه و تحلیل بازار هدف است که در آن کسب و کار باید بررسی کند که چه عواملی بر رفتار و رضایت مشتریان تأثیر می‌گذارند و چه رقبایی در بازار وجود دارند. این فرآیند به شرکت‌ها کمک می‌کند تا استراتژی‌های مناسب برای جذب و حفظ مشتریان انتخاب کنند. تحلیل بازار هدف می‌تواند بسیار مؤثر باشد در صورتی که به درستی انجام شود و می‌تواند کسب وکارها را به سمت رشد و پیشرفت هدایت کند یا از شکست آنها جلوگیری کند.

بررسی بازارهای هدف

خدمات مشاوره‌ی داده ‌کاو

با خدمات داده محور داده کاو ،
کسب و کارتون داده محور ،راه اندازی کنید
داده هاش جمع آوری کنید و
سریع و مطمئن رشدش بدید .
نیاز به خدمات ویژه ای برای کسب وکار خود دارید؟ همکاران ما با شما تماس خواهند گرفت .
مهلا دهقان هستم ، مشاور ارشد شرکت داده کاو . دارای مدرک تحصیلی ارشد MBA دانشگاه اقتصاد تهران

مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

داشبورد بیزینس پلن
با "داشبورد بیزینس پلن داده کاو " سوددهی ایده خود را محاسبه کنید
اگر به دنبال مدیریت داده محور هستید ، ما در هر قدم کنار شما هستیم

آخرین مقالات

موفق‌ترینِ حوزه‌ی کسب و کار خودتان باشید

داشبورد اکسل
برنامه ریزی کسب و کار

داده کاو با افتخار ابزار مدیریتی جدید خود را معرفی می نماید ، "داشبورد بیزینس پلن داده کاو " .
ما در داشبورد بیزینس پلن داده کاو به شما کمک می‌کنیم تا با محاسبات مالی دقیق ، شروعی استوارتر و بر مبنای واقعیت را برای کسب و کار خود رقم بزنید.