خانه
آموزش نوشتن بیزینس پلن در سال 2024

آموزش نوشتن بیزینس پلن در سال 2024

0
نفر این مقاله را پسندیدند.
آموزش نوشتن بیزینس پلن در سال 2024

آموزش نوشتن بیزینس پلن

در دنیای کسب‌ وکار امروز، نوشتن یک بیزینس پلن نه تنها یک مزیت، بلکه یک ضرورت است. بیزینس پلن‌ها نقشه‌های راهی هستند که برای هدایت استارتاپ‌ها ، توسعه کسب‌ و کارها  و جلب توجه سرمایه‌گذاران ضروری می‌باشند. در این مقاله، ما نه تنها به شما نشان می‌دهیم که چگونه یک بیزینس پلن کارآمد و قانع‌کننده بنویسید بلکه به شما کمک میکنیم تا اهمیت هر بخش از بیزینس پلن را به درستی درک نمایید .

نوشتن بیزینس پلن می‌تواند ابتدا ترسناک به نظر برسد ، از جمله سوالاتی که معمولا در ابتدای راه با آن کلنجار خواهید رفت : از کجا شروع کنم؟ برای نوشتن آن به چه اطلاعاتی نیاز دارم؟  چگونه می‌توانم سرمایه‌گذاران را متقاعد کنم؟….. این مقاله به شما کمک می‌کند تا با پاسخ‌دهی به این سوالات، یک بیزینس پلن جامع و مؤثر بنویسید که نه تنها استراتژی‌های کسب‌ وکار شما را تبیین می‌کند ، بلکه به شما در جذب سرمایه و پیاده سازی ایده تان کمک خواهد کرد.

بیایید با یک نگاه عمیق به عناصر کلیدی یک بیزینس پلن موفق و نحوه ترکیب آنها برای ایجاد یک نقشه راه کارآمد شروع کنیم.

آموزش نوشتن بیزینس پلن در سال 2024

تدوین خلاصه اجرایی بیزینس پلن (Executive Summary)

خلاصه اجرایی، دروازه ورود به دنیای بیزینس پلن شما است. این بخش باید بتواند خواننده را به سرعت با مفهوم اصلی، اهداف و ویژگی‌های کلیدی کسب‌ وکار یا ایده شما آشنا کند. در ابتدا، باید مفهوم کسب‌وکار خود را به زبان ساده و روشن بیان کنید. این شامل توضیح مختصری درباره نوع فعالیت، محصولات یا خدماتی که ارائه می‌دهید و مشتریانی که هدف قرار می‌دهید، می‌شود. هدف این است که خواننده بتواند به سرعت درک کند که کسب‌وکار شما در چه حوزه‌ای فعالیت می‌کند و چه ارزشی را ارائه می‌دهد.

سپس باید به توصیف اهداف و چشم‌انداز کسب‌وکار بپردازید. این بخش نشان‌دهنده جاه‌طلبی‌ها و برنامه‌های بلندمدت شما است. توصیف اینکه چگونه محصول یا خدمات شما از رقبا متمایز است، نیز اهمیت بسیار زیادی دارد. این تفاوت‌ها می‌توانند شامل ویژگی‌های منحصربه‌فرد، مزایای رقابتی یا نوآوری‌هایی باشند که شما به بازار ارائه می‌دهید. شفافیت در این بخش برای جذب سرمایه‌گذار و تیم اجرایی بسیار تأثیرگذار می باشد.

باید به بیان استراتژی بازاریابی و وضعیت مالی فعلی و پیش‌بینی‌شده کسب‌وکار بپردازید. استراتژی بازاریابی باید نشان دهد که چگونه قصد دارید محصولات یا خدمات خود را به بازار هدف معرفی کنید. همچنین، بیان وضعیت مالی فعلی و پیش‌بینی‌های آینده نشان‌دهنده پتانسیل رشد و سودآوری کسب‌وکار شما است. در صورت جذب سرمایه، میزان دقیق سرمایه مورد نیاز و نحوه استفاده از آن باید به طور شفاف توضیح داده شود. نهایتاً، معرفی تیم مدیریتی و تخصص‌ها و تجربیات اعضای کلیدی می‌تواند به ایجاد اعتماد و اطمینان در بین خوانندگان کمک کند.

مدیریتی

فایل اکسل بیزینس پلن داده کاو

داشبورد بیزینس پلن داده کاو به صورت اتوماتیک این اقدامات رو برات انجام میده :

  • قیمت گذاری
  • پیش بینی فروش
  • محاسبه هزینه های پیش رو
  • محاسبه سرمایه مورد نیاز اولیه
  • محاسبه حاشیه سود
  • نرخ بازگشت سرمایه
  • محاسبه خودکار نقطه سر به سری


داشبورد مدیریتی

PIC 71new

نوشتن توصیف شرکت در بیزینس پلن

بخش توصیف شرکت در بیزینس پلن، باید به دو سوال اساسی پاسخ دهد: کسب‌وکار شما چیست و چه برنامه‌ای برای آینده دارد؟ این بخش به خوانندگان این امکان را می‌دهد تا درک کاملی از هویت، اهداف و استراتژی‌های شرکت شما داشته باشند.

  1. مدل کسب و کار:

– ابتدا باید ساختار حقوقی و مدل کسب‌ و کار خود را توضیح دهید. این شامل بیان این موضوع است که آیا شرکت شما یک موسسه فردی، شرکت سهامی خاص ، مشارکتی یا سایر انواع سازمانی است. مدل کسب‌ وکار همان نقشۀ راهی است که شما را از بیراهه رفتن دور می‌کند ، و کمک می‌کند که با یک نگاه یکپارچه بتوانید بیزینس‌تان را مدیریت کنید.با استفاده از بیزینس مدل کانواس میتوانید به راحتی در یک نگاه تمامی موارد مربوط به تولید ، فروش و راه های درآمدی ایده خود را نوشته و به تصویر بکشید .  باید شرح دهد که چگونه شرکت شما قصد دارد درآمد کسب کند و چه استراتژی‌هایی برای دستیابی به این هدف دارد.

برای تدوین این بخش میتوانید از بخش بیزینس مدل در داشبورد مدیریتی داده کاو استفاده نمایید .

  1. صنعت، چشم‌انداز و ماموریت :

– توضیح دهید که شرکت شما در چه صنعتی فعالیت می‌کند و چه جایگاهی نسبت به رقبای خود در آن صنعت دارد. چشم‌انداز و ماموریت شرکت باید به وضوح ترسیم شود تا نشان دهد شما چه اهداف بزرگ و ارزش‌های ویژه ای را در کسب و کار خود دنبال میکنید .

  1. اهداف :

– قبل از هر اقدام اجرایی لازم است تا اهداف به صورت بلند مدت و کوتاه مدت تعیین و مکتوب شوند تا مطمن شوید تمامی اقدامات اجرایی در راستای اهداف تعریف شده پیش میروند ،  باید اهداف کوتاه‌مدت و بلندمدت خود را مشخص کنید تا نشان دهید که کسب و کار شما در کجا قرار دارد و به کجا می‌خواهد برسد.

اهداف بلند مدت بهتر است در مقیاس سالانه و کوتاه مدت ها به صورت فصلی و ماهانه تعریف شوند ، برای سهولت در تعریف اهداف برای مدیران کسب وکار بخشی مجزا برای تعریف اهداف سالانه و فصلی در داشبورد مدیریتی داده کاو قرار داده شده است .

  1. تیم کلیدی :

– توصیف اعضای کلیدی تیم مدیریتی و خبرگی‌های آنها برای نشان دادن توانایی‌ و پتانسیل های کسب‌ و کار شما حیاتی است. این بخش باید به ذینفعان و سرمایه گذاران اطمینان دهد که تیم اجرایی شما دارای تجربه، مهارت و شایستگی های لازم برای هدایت کسب وکار به سوی تحقق اهداف تعیین شده می باشند .

آموزش نوشتن بیزینس پلن

انجام تحلیل بازار در نوشتن بیزینس پلن

تحلیل بازار، بخش حیاتی در فرآیند نوشتن بیزینس پلن است که اهمیت آن فراتر از ارائه به سرمایه‌گذاران یا شرکای تجاری است. این بخش به شما کمک می‌کند تا درک عمیقی از بازاری که قصد دارید وارد آن شوید، کسب کنید و به استراتژی‌های کارآمد برای رسیدن به موفقیت در این بازار فکر کنید .

  1. بررسی اندازه و ظرفیت بازار:

– اولین گام در تحلیل بازار، برآورد اندازه و ظرفیت کلی بازار برای محصولات یا خدمات شما است. این شامل تجزیه و تحلیل اندازه بازار به لحاظ جمعیتی، جغرافیایی ، اقتصادی و همچنین پتانسیل رشد آتی آن می‌شود. تعیین اینکه بازار شما چقدر بزرگ یا کوچک است و چه میزانی از آن را می‌توانید به دست آورید، برای تعیین اهداف و استراتژی‌های اجرایی شما ضروری است. برای کسب اطلاعات آماری  جهت محاسبات بازار میتوانید از مرجع هایی مثل درگاه ملی آمار استفاده نمایید .

  1. شناخت مشتریان و نیازهای آن‌ها:

– درک عمیق از نیازها، خواسته‌ها و الگوی خرید مصرف‌کنندگان برای هر کسب‌وکاری الزامی است. شما باید تحقیقات بازاریابی کاملی انجام دهید تا مشخص کنید چه گروه‌هایی از مردم با چه خصوصیاتی به محصول یا خدمات شما علاقه‌مند هستند، چه ویژگی‌هایی در محصولات توجه آن‌ها را جلب می‌کند و چه عواملی در تصمیم‌گیری نهایی برای خرید در آنها نقش دارد ، در نهایت با تمرکز بر این ویژگی ها استراتژی های معرفی به بازار ، بازاریابی و فروش منحصر به فردی را تعریف و اجرا نمایید .

  1. تحلیل رقبا و موقعیت بازار:

– درک موقعیت رقبا و مزایا و معایب محصولات یا خدمات آن‌ها در بازار برای ایجاد یک استراتژی رقابتی موفق ضروری است. این تحلیل به شما کمک می‌کند تا فرصت‌های موجود در بازار را شناسایی کرده و از نقاط ضعف رقبا به نفع خود استفاده کنید. همچنین، شناخت تهدیدات احتمالی و فرصت‌های پیش رو به شما کمک می‌کند تا با آمادگی بیشتری در بازار ظاهر شده و برای هر چالشی از پیش راه حلی تعیین کرده باشید ، این اقدام باعث می شود که در شرایط چالشی بازار از جمله (نوسانات ارزی ، تغییرات قوانین ، … به طور چشمگیری از رقبا جلو بیفتید .

تحلیل بازار، نه تنها یک بخش اساسی در نوشتن بیزینس پلن است، بلکه به عنوان یک ابزار برای هدایت تصمیم‌گیری‌های استراتژیک در تمام مراحل رشد کسب‌وکار عمل می‌کند. با انجام تحلیل دقیق بازار، شما می‌توانید با اطمینان بیشتری برنامه‌های خود را پیش ببرید و از موفقیت پایدار در بازار اطمینان حاصل کنید.

نوشتن بیزینس پلن در سال 2024

ساختار عملیاتی در نوشتن بیزینس پلن

هنگام نوشتن بیزینس پلن، یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی که باید به آن توجه کنید، ساختار عملیاتی کسب‌وکار است. این بخش باید چگونگی فعالیت‌های روزمره و اداره کسب‌وکار شما را شرح دهد و نقشه‌ای واضح از ساختار داخلی و عملکردی آن ارائه کند. این شامل توضیح نحوه انجام کارها، مدیریت منابع و نحوه تعامل بخش‌های مختلف سازمان با یکدیگر است.

در ابتدا، شما باید ساختار حقوقی کسب‌وکار خود را توضیح دهید. شرکت یا کسب و کار شما تحت عنوان چه موسسه ای فعالیت می کند؟  انفرادی، شراکتی، شرکت سهامی خاص، عمومی یا ….  . درک و توضیح این بخش نه تنها برای سرمایه‌گذاران بلکه برای مدیریت ریسک و برنامه‌ریزی مالیاتی نیز اهمیت دارد.

اگر کسب و کار شما دارای چندین بخش اجرایی مجزا است ، لازم است چارت سازمانی و اجرایی خود را از اکنون تعریف و ترسیم نمایید ،   این چارت باید  نشان دهد چگونه این بخش‌ها با یکدیگر تعامل دارند و چه کسی مسئولیت هر بخش را بر عهده دارد.

علاوه بر این، بخش ساختار عملیاتی باید شامل جزئیاتی در مورد فرآیندهای کسب‌وکار از جمله :  تولید، توزیع  و مدیریت زنجیره تامین  و همچنین نحوه استفاده از منابع و تکنولوژی ها باشد.

این اطلاعات به سرمایه گذاران کمک می‌کند تا درک کاملی از نحوه عملکرد روزانه ، پایداری و کارآمدی کسب‌وکار شما داشته باشد.

نوشتن بیزینس پلن

توصیف محصول در نوشتن بیزینس پلن

توصیف محصول یکی از جنبه‌های حیاتی در نوشتن بیزینس پلن است و نقش کلیدی در جلب توجه سرمایه‌گذاران و حتی  مشتریان بالقوه  دارد. این بخش باید با دقت تمام ، توصیف واضح و متقاعدکننده ای از محصول یا خدماتی که ارائه می‌دهید، فراهم آورد. هدف اصلی این است که نشان دهید چگونه محصول یا خدمات شما از دیگر گزینه‌های موجود در بازار متمایز است.

در این بخش از تدوین بیزینس پلن، باید جزئیات کامل محصول از جمله ویژگی‌های ، مزایا ، و همچنین نحوه استفاده از آن را شرح دهید.

تمرکز بر روی ویژگی های منحصربه‌ فرد و نوآورانه محصول یا خدمات شما که می‌تواند نیازهای مشخصی از بازار و جامعه هدف را برآورده یا مشکلات خاصی را حل کند ، ضروری است. این کمک می‌کند تا خواننده و سرمایه گذاران به سرعت درک کنند که چرا محصول شما نسبت به سایر محصولات در بازار باید ترجیح داده شود و ارزش سرمایه گذاری دارد .

علاوه بر توصیف محصول، بخشی از نوشتن بیزینس پلن باید به نحوه  قیمت‌ گذاری و استراتژی‌های بازاریابی اختصاص یابد.  استراتژی بازاریابی باید نشان دهد که چگونه قصد دارید محصولات یا خدمات خود را به بازار هدف معرفی کنید.

تامین سرمایه در نوشتن بیزینس پلن

جذب سرمایه گذار و تامین سرمایه در نوشتن بیزینس پلن

یکی از اهداف مهم در نوشتن بیزینس پلن، جذب سرمایه از سرمایه‌گذاران یا دریافت وام از موسسات مالی است. برای این منظور، بخش جذب سرمایه باید به دقت تدوین شود تا نه تنها میزان دقیق سرمایه مورد نیاز کسب و کار را مشخص کند، بلکه چگونگی استفاده از این منابع مالی را نیز به طور شفاف توضیح دهد.

در ابتدا ، باید مبلغ دقیق سرمایه‌ای که نیاز دارید را مشخص کنید و نشان دهید که این منابع مالی در چه بخش هایی و به چه صورتی هزینه خواهد شد و  در ادامه توضیح دهید که چگونه این منبع به کسب‌ وکار شما کمک خواهد کرد .

در انتها ، ارائه یک نرخ بازگشت سرمایه (ROI) دقیق و محاسبه شده برای محاسبه میزان سوددهی و بازگشت سرمایه کسب وکار ضروری میباشد .

این تحلیل باید نشان دهد که چگونه و چه زمانی سرمایه‌گذاران می‌توانند انتظار داشته باشند که بازدهی سرمایه‌گذاری‌های خود تحویل بگیرند  و چه میزان سود از این سرمایه‌گذاری انتظار می‌رود. این بخش باید بر اساس تحلیل‌های مالی معتبر و واقع‌بینانه نوشته شود تا اعتماد سرمایه‌گذاران را جلب کند.  بیان وضعیت مالی فعلی و پیش‌بینی‌های آینده ،  نشان‌دهنده پتانسیل رشد و سودآوری کسب‌وکار شما است.

در بخش مالی داشبورد مدیریتی داده کاو ، به صورت جامع به شما در محاسبه و ارائه این شاخص های مالی کمک می نماید از جمله :  قیمت گذاری دقیق محصولات و خدمات ، پیش بینی های سالانه فروش ، محاسبه سرمایه مورد نیاز اولیه ، نحوه تخصیص بودجه به بخش های مختلف ، نرخ بازگشت سرمایه به صورت درصدی و ریالی ، ترسیم شاخص های مهم مالی به شکل گزارشات و نمودارهای کاربردی .

پیش‌بینی‌ها در بیزینس پلن

تحلیل مالی و پیش‌بینی‌ها در بیزینس پلن

بخش تحلیل و پیش‌بینی‌های مالی در بیزینس پلن شما برای نشان دادن سلامت مالی و پتانسیل رشد کسب‌وکارتان است. این بخش باید تصویری شفاف از وضعیت مالی و چشم‌انداز آینده کسب‌وکار شما ارائه دهد. این تحلیل ها و پیش بینی های مالی شامل پیش‌بینی‌های درآمد، هزینه‌ها، جریان وجوه نقد  و سایر شاخص‌های مالی مهم است. بسیار مهم است که این پیش‌بینی‌ها بر اساس تحلیل‌های واقع‌بینانه و منطقی باشند و به سرمایه گذاران نشان دهند که کسب‌وکار شما چگونه می‌تواند در آینده رشد کند و سودآور باشد . این بخش باید با توجیهات منطقی پشت پیش‌بینی‌ها همراه باشد تا اطمینان دهد که این برآوردها و محاسبات بر اساس تجزیه و تحلیل دقیق و واقع‌بینانه صورت گرفته‌اند.

از نمودارها و جداول برای بصری سازی اطلاعات و اعداد مهم استفاده کنید. این اقدام می‌تواند به سرمایه گذاران کمک کند تا بهتر اطلاعات و محاسبات شما را تجسم و درک کنند .

ابتدا، باید صورت‌های درآمد و هزینه های پیش رو را برای ۵ سال آتی ارائه دهید. این صورت‌ها باید درآمدها، هزینه‌ها و سود خالص کسب‌وکار شما را برای دوره‌های مالی در آینده نشان دهند. این اطلاعات به خوانندگان کمک می‌کند تا درک بهتری از عملکرد مالی کسب و کار شما داشته باشند .

سپس، باید ترازنامه‌ها و جریان‌های نقدی را برای ۵ سال آتی ارائه دهید. ترازنامه شرح دارایی‌ها، بدهی‌ها و سرمایه صاحبان کسب‌وکار است، در حالی که جریان نقدی نشان‌دهنده توانایی کسب‌وکار در تولید پول نقد است. این اطلاعات برای درک چگونگی مدیریت منابع و بدهی‌ها و همچنین توانایی کسب‌وکار برای تأمین نقدینگی لازم برای عملیات آینده حیاتی است.

در بخش مالی داشبورد مدیریتی داده کاو صورت های مالی لازمه از جمله صورت سود و زیان ، جریان وجوه نقد و ترازنامه جهت ثبت اعداد مالی برای  صاحبین کسب و کار قرار داده شده است .

ضمیمه در بیزینس پلن

بخش ضمیمه در بیزینس پلن

بخش ضمیمه در بیزینس پلن یک بخش مهم است که به شما اجازه می‌دهد تا اطلاعات اضافی و مهمی که در بخش‌های دیگر جای نمی‌گیرند، ارائه دهید. این اطلاعات می‌توانند شامل مواردی از جمله  (حقوق مالکیت معنوی)، مجوزها، نمودارها، جداول، تصاویر، نقشه‌ها ، تحقیقات و سایر اطلاعات مرتبط با کسب‌ کار شما باشند.

در واقع، این بخش به شما فرصت می‌دهد تا اطلاعات مهمی را به صورت جداگانه و به وضوح ارائه کنید. به عبارت ساده‌تر، اگر چیزی هست که می‌خواهید بیشتر در مورد آن صحبت کنید ولی به خاطر پیچیدگی یا حجم زیاد اطلاعات در بخش‌های مربوطه جای نمی‌گیرد، می‌توانید آن ها را به این بخش پیوست کنید .

نوشتن یک بیزینس پلن کاری

سخن پایانی :

بیزینس پلن نه تنها یک ابزار ضروری برای جلب سرمایه‌گذاران و تامین منابع مالی است، بلکه یک نقشه جامع برای مدیران جهت هدایت کسب وکار به سوی   موفقیت نیز محسوب می‌شود. با نوشتن یک بیزینس پلن مناسب، شما می‌توانید اهداف کسب‌وکارتان را به وضوح تعریف کرده و استراتژی‌های لازم برای رسیدن به آنها را تدوین نمایید .

در این مقاله، ما با یکدیگر مراحل مهمی که در نوشتن بیزینس پلن باید دنبال کنید، را بررسی کردیم . از تعیین اهداف و چشم‌انداز گرفته تا تحلیل بازار، تدوین خلاصه اجرایی ، تحلیل و محاسبات مالی .

نوشتن یک بیزینس پلن کاری زمان‌بر و پیچیده است، اما ارزش و اهمیت آن بسیار زیاد است. با تکمیل بخش های گفته شده در این مقاله  و با تمرین و تعهد به بهبود مکرر آن ها ، شما می‌توانید یک بیزینس پلن قوی و جذاب برای کسب‌وکارتان تدوین کنید.

قیمت گذاری داده محور

آیا می‌دانید که با استفاده از داده های فروش و بازاریابی میتوانید قیمت گذاری موثرتری انجام دهید؟


مطالعه کنید

تدوین بیزینس پلن در زمان راه اندازی کسب و کار

به شما در ترسیم نقشه راه و  تجاری سازی ایده تون کمک خواهیم کرد .

مشاوره راه اندازی کسب وکار داده کاو


اطلاعات بیشتر

خدمات مشاوره‌ی داده ‌کاو

با خدمات داده محور داده کاو ،

کسب و کارتون داده محور ،راه اندازی کنید

داده هاش جمع آوری کنید و

سریع و مطمئن رشدش بدید .

  • مشاوره راه اندازی کسب و کار
  • تحلیل داده های تجاری
  • مشاوره مالی
  • داشبوردهای مدیریتی کسب و کار
  • مشاوره دیجیتال مارکتینگ


رزرو وقت مشاوره

نیاز به خدمات ویژه ای برای کسب وکار خود دارید؟
همکاران ما با شما تماس خواهند گرفت .

مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

داشبورد بیزینس پلن
با "داشبورد بیزینس پلن داده کاو " سوددهی ایده خود را محاسبه کنید
اگر به دنبال مدیریت داده محور هستید ، ما در هر قدم کنار شما هستیم

آخرین مقالات

موفق‌ترینِ حوزه‌ی کسب و کار خودتان باشید

داشبورد اکسل
برنامه ریزی کسب و کار

داده کاو با افتخار ابزار مدیریتی جدید خود را معرفی می نماید ، "داشبورد بیزینس پلن داده کاو " .
ما در داشبورد بیزینس پلن داده کاو به شما کمک می‌کنیم تا با محاسبات مالی دقیق ، شروعی استوارتر و بر مبنای واقعیت را برای کسب و کار خود رقم بزنید.